Opublikowany 1. 7. 2025

Rozmowa z Václavem Rathouskim, „Założycielem Green Ways” na 25. rocznicę Spółki

Rozhovor

Przed 25 laty powstała marka, która zmieniła postrzeganie suplementów diety – najpierw w Czechach, potem na Słowacji i w Polsce. Dziś inspiruje też całą Europę. Ta rozmowa z jej Założycielem - Václavem Rathouskim nie dotyczy tylko przeszłości – jest opowieścią o drodze, odwadze i sensie, który wykracza daleko poza granice biznesu.

1. Czy pamiętasz ten kluczowy moment, gdy postanowiłeś założyć własną Spółkę?

 „Portfel był coraz grubszy, ale dusza cierpiała”.

Kluczowym impulsem było uświadomienie sobie, że firma, w której pracowałem, nie preferowała podejścia holistycznego. Sprzedawane były w niej izolaty poszczególnych witamin lub minerałów – witamina C na katar, chrom na nadwagę… Klienci mieli jednak inne doświadczenia, niż obiecywały ulotki. Decyzja o zmianie mojego kierunku zapadła po występie eksperta z Kanady Waltera Ensa, który zwrócił uwagę, że źródło odżywcze jest ważniejsze niż izolowane składniki. Gdy firma zmieniła model dystrybucji i zwolniła wszystkich dystrybutorów, pojawiła się szansa, aby pójść własną drogą. Zieloną drogą.

 

2. Postawiłeś wszystko na jedną kartę, na Chlorellę. Skąd miałeś pewność, że to dobry krok?

 „Chlorella była dla mnie oczywistym wyborem. I jest tak do dzisiaj”.

Václav znał Chlorellę i wierzył w nią długo przed założeniem GW. Dla niego była jądrem odżywiania, podczas gdy pozostałe produkty były tylko jej satelitami. Gdy jego ówczesna firma poszła w inną stronę, sam postanowił zająć się Chlorellą.

 

3. Co tak fascynowało Cię w Chlorelli?

 „Jeśli trawa nie jest w porządku, krowa też nie będzie w porządku. Jeśli krowa nie jest w porządku, mleko też nie jest w porządku”.

 „Chlorella nas odżywia i jednocześnie detoksykuje”.

Fascynacja Chlorellą zaczęła się od filozofii, że jest ona organizmem, który żyje dzięki elementarnym żywiołom. Nie zależy od wyższych form życia, to one zależą od niej. To zatem logiczne, aby cofać się w łańcuchu z powrotem do podstaw. Pod względem odżywiania Chlorella przejawia zarówno właściwości sycące, jak i detoksykacyjne. I dokładnie to nadaje ludzkiemu ciału kierunek i zapewnia wsparcie.

 

4. Dlaczego portfolio firmy miało być tak wąskie? Dlaczego postanowiłeś nie dodawać kolejnych produktów jak inni?

 „W świecie odżywczej suplementacji tą podstawą jest Zielona Żywność”.

W tamtym czasie świat miał podejście farmaceutyczne, a nie holistyczne. Ludzie poszukiwali cudownych pigułek, które skutecznie pomagają w przypadku konkretnego problemu zdrowotnego. Jednak GW miała inną wizję: nie sprzedawać poszczególnych produktów, ale sprzedawać koncepcję. Nie leczyć objawów, ale tworzyć podstawy. Dodawanie kolejnych produktów byłoby wygodne, ale nie miałoby sensu.

 

5. Czy codziennie stosujesz Zieloną Żywność?

 „Nie sprzedaję niczego, czego sam nie stosuję”.

Tak. I nawet Chlorellę w proszku dodaję czasem do kawy. 😊

 

6. Jakie wartości pozwalają zachować spójność firmy GW także po 25 latach?

 „Produkt przedłuży życie, ale go nie wypełni”.
„Jeśli Green Ways przestanie się prezentować jak most do wolności, do pomyślności i dopiero potem jako most do zdrowia, to rozcieńczymy sens swojego zespołowego istnienia”.

Podstawą istnienia Green Ways nigdy nie były produkty. Byli to ludzie, sens działania i rozwój osobisty. Jeśli stracimy tę całościową przewagę, stracimy wszystko.

 

7. Z czego jesteś najbardziej dumny? I która decyzja była najtrudniejsza?

 „W ten sposób dodaliśmy klientom lat do życia, a dystrybutorom życia do lat”.

Duma płynie z odwagi, jaka była konieczna, aby wprowadzić Zieloną Żywność na rynek europejski w formie marketingu sieciowego. Najtrudniejsze było utrzymanie kierunku, gdy łatwiej było go zmienić.

 

8. Jaki temat jest dzisiaj bliższy Twojemu sercu?

 „Firma zna moje opinie także bez moich uwag”.
„Moim przeznaczeniem są nowe początki”.

Václav nie kieruje już codziennie firmą. Obserwuje ją z oddali – jak rodzic obserwuje losy dorosłych dzieci. Jest wizjonerem i filozofem. I właśnie to tworzy przestrzeń na nowe początki.

 

9. Co chciałbyś, aby czytelnik wyniósł dla siebie z historii GW?

 „Czy idziesz drogą, na której jutro będzie Ci lepiej niż wczoraj?”.
„Szerokie drogi zaczynają się od zejścia z tych wąskich”.

Wszyscy Menadżerowie GW, którzy odnieśli sukces, najpierw szli „zwykłą drogą”. Dopiero gdy zmienili kierunek, zaczęły dziać się cuda. Zejście z utartej drogi nie daje pewności. Jednak jeśli tego nie zrobisz, Twoje życie będzie dokładnie takie, jak większości ludzi – przeciętne.

 

10. Czym Green Ways różni się od innych firm?

 „Nawet w dobrych butach można utykać, jeśli prowadzi nas ślepiec”.

Green Ways różni się ludźmi. Podejściem. Odwagą, aby działać inaczej. Można nas oceniać według dowolnej skali – na podstawie produktu, osiąganych wyników, okresu działalności, inwestycji w rozwój. Jednak najważniejszy jest człowiek, który zaprosił Cię do współpracy.

 

Ustawienia prywatności i plików cookie 🍪

Witryny używają plików cookie w celu świadczenia usług, personalizacji reklam i analizy ruchu.

Wybierając poniższe, zgadzasz się z naszymi polityka prywatności i cookies. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie.